I trädgårdslandet

Det luriga med regniga dagar är att man lätt glömmer bort att vattna. För regnet (normalt sett) är inte tillräckligt. Det blöter bara övre skiktet av jorden.
Det man är ute efter är en rotblöta. Att vattnet når nedanför rötterna och att de på så sätt söker sig neråt efter vatten. 
Det sägs faktiskt att det under regn är optimalt att vattna. 
I år är jag bättre på att vattna ordentligt och jorden är så otroligt mycket bättre och lättare att jobba med. Den har ingen hård yta och den är lucker. 
 
 
Såhär ser det ut i trädgårdslandet idag. 
 
 
Purjolök. Jag som trodde att den inte hade grott, jag var helt enkelt bara otålig =) 
Jag gjorde en rensning här för ett par dagar sen och flyttade isär de som växte för tätt. Passade på att kupa jorden så det blir långa vita stjälkar. 
 
 
Morötterna. Såg lite morotsblast bland allt ogräs för ett tag sen. Efter rensningen såg det riktigt bra ut, nu är det dock dags för en ny rensning 
 
 
Några rader med King Edward potatis. Börjar bli dags att kupa på nytt
 
 
 
Sättlök. Tre långa rader med gullök och sju korta rader med rödlök. Mitt bland allt växer även gullök, silverlök och purjolök som är frösådda
 
 
 
Sockerärt. De växer som bara den och se stöttepinnar jag satte dit orkar inte längre. Måste hitta någon ny lösning. Såg idag att det har börjat blomma =)
 
 
Jordbubbsplantorna. Det verkar som att jag och min man inte får smaka på några egna gubbar i år, för så fort några är på gång så är sönerna där och äter upp dom
 
 
Plocksallad. Som det växer. Vi plockar till sallader, smörgåsar och när vi grillar hamburgare. Men vi tycks inte komma ikapp
 
 
Rödbetor. Dags för att rensa och gallra. Hoppas på fina rödbetor att lägga in 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lantlig idyll

Välkommen till min del av paradiset

RSS 2.0