Höstflox

Jag har sett den under mina kvällsturer. Den lila lilla söta blomman som ensam lös upp gräset mellan björkarna. Det var först nu på kvällen när jag surfade runt i jakt på blommor att ha i trädgården som jag hittade en söt blomma som var väldigt lik den vi hade där mellan björkarna. Gick ut och kollade och, jadå, en Höstflox var det som frösått sig i vår trädgård. Det växer fler på andra sidan gränsen upp mot kohagen.
 
Hittade lite info om hur man kan göra sticklingar av en sådan och gick genast ut för att göra det.
 
Med sekatören i högsta hugg så klippte jag av stjälken så långt ner jag kunde.
 
 
 
 
 
 
Sen delades stjälken upp i sticklingar, det skulle vara två bladpar långt och där man klipper rakt över ett bladpar. Sen drog jag bort sticklingens undre bladpar och trycker ner sticklingen i en blandning 50/50 torvrik planteringsjord och sand.
 
 
 
Den skulle så långt ner att bladparet hamnar vid jordytan.
 
 
Ehhm.. haha ja.
 
 
 
Så! Det ser bättre ut
 
 
 
Då var det bara att vänta då =)
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lantlig idyll

Välkommen till min del av paradiset

RSS 2.0