Trädgården i Oktober

Allt mer börjar trädgården bli klar och redo för resten av hösten och en kommande vinter. Gräset är täckt av löv i underbara höstfärger och småfåglarna kommer i jakt på mat. Vi har talgbollar som ska ut, det är ont om insekter nu och då hjälper vi till =) Både barn och katter (och även vi vuxna) brukar sitta och titta intresserat när de fina fåglarna kommer och äter.
 
Solrosen slår äntligen ut! Jag trodde nästan att den inte skulle göra det. Det är ingen stor blomma, inte än iallafall. Men förhoppningsvis sätter den frön för fåglarna att äta sen.
 
 
 
 
 
Den sträcker sig runt 140cm upp nu. Den som skulle blommat i rött har tyvärr vissnat. Nästa år ska jag tänka på att så glesare och med mer näring i jorden.
 
 
När solen är påväg ner så hamnar den en liten stund i ett lägge där den får hela trädgården att glöda. Så vackert! Då är det kul att ta kort och fånga de ögonblicken.
 
 
 
 
Nu har alla buskar ordentliga lövhögar kring fötterna. Jag har varit på jakt efter säckväv men det har inte kommit in i butikerna än vad jag sett. Behövs sen så jag kan  slå in de unga rosorna och blåregnet. Det ser inte ut att fara illa än, men jag får nog se mig om efter en tillfällig lösning fram tills jag får tag i säckväv. Vi har frost och ibland minusgrader på nätterna nu.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lantlig idyll

Välkommen till min del av paradiset

RSS 2.0