Vi blev med höns

Sommaren var lång, varm och härlig. Men även den tog slut. Det mesta är skördat, bara ett par purjolökar som är kvar. De kikar upp där som små spretiga antenner. För speciellt stora blev de inte.. Större än mina bläckpennestora från förra året, men ändå små. 
Jag har börjat höstså. Vitlök har åkt i jorden och ska förhoppningsvis bli stora och fina till nästa sommar. Har även petat ner några tulpanlökar i en rabatt. 
 
Så var det hönsen. Vi har pratat om att skaffa höns ända sen vi flyttade ut hit för fem år sen. Nu tog jag äntligen tag i det! Vi har ett gammalt skjul på tomten som var fullt med skräp. Gamla trasiga garderober, bröder och bråte. Jag rev ut allt jag kunde och tog tillvara på de bräder som var fina och i bra mått. Det fick vara stommen. Behövde bara köpa hönsnät, beslag och reglar till dörren. Det är inte utan att jag känner mig lite händig ;-) 
 
 
 
 
 
 
 
 
De är Hedemorahöns, kläckta i juni. Vi ser fram emot de första äggen framåt våren =) Det är en tupp, tre hönor och en som var lite osäker. Vi får se om den individen börjar gala eller lägga ägg helt enkelt ;-)
Nu försöker vi komma på namn. Tuppen är den ljusaprikosfärgade som kikar fram på första bilden och även står längst fram till höger på nedre bilden. Han heter Boris. Sen har två hönor fått namn Ellen och Reda. De båda är med på nedre bilden. Reda står till vänster om Boris och Ellen står bakom. 
 
Just nu sitter jag inne och dricker dagens första kaffe. Har varit ute och kollat till våra nykomlingar. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lantlig idyll

Välkommen till min del av paradiset

RSS 2.0