Tar hand om skörden

Nu har jag skördat lite mer från vår trädgård. Det är en härlig känsla, att kunna skörda och ta till vara på en massa grönsaker. Sånt som bara var små frön för några månader sedan.
 
Jag har plockat upp de första rödbetorna. De la jag in i en 1-2-3 lag tillsammans med lagerblad och stjärnanis. Spännande med en ny smak!
 
 
Jag borstade av dom försiktigt med fingrarna. Lät rötterna vara kvar och skar av blasten några cm upp. Skär man för nära så blöder rödbetorna.
Jag kokade sedan tills de började bli lite mjuka. Det tog ca 15-20 minuter, tror jag.
Sen var det bara att skölja och skala, skalet ramlar av efter koket. Rötter och blast föll av det med.
 
 
 
Sen skivade jag de största rödbetorna, de minsta fick vara hela. La dom ihop med lagerblad och stjärnanis i en ren burk.
 
 
Silade vattnet jag kokat rödbetorna i och gjorde 1-2-3 lagen på det. Klart!
 
Vi har inte smakat än men jag hoppas att det är gott!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lantlig idyll

Välkommen till min del av paradiset

RSS 2.0