Skördetid!

Nu närmar sig hösten och det råder skördetid i trädgården. Underbart! =) Inte att hösten närmar sig.. men att det är dags för skörd. Detta året ser jag iof fram emot hösten. Sommaren har varit så fantastisk att jag känner mig laddad inför nästa årstid.
 
Igår drog jag upp all gullök och rödlök. Jag flätade ihop dom med blasten i buntar om 10 och hängde upp för att torka under tak utomhus, där är det skyddat mot regn. Där ska de hänga och torka i några veckor och sen tas om hand för att sen förvaras i jordkällaren. Det blev 50st gullök och 30st rödlök så nu ska vi väl klara oss till våren. Efter att jag tagit kortet så glesade jag ut buntarna så det är mer runt om, det blev lite tungt och började glida.
 
 
 
I dag tog jag hand om de sista sockerärterna. Förvällde dom snabbt i saltat vatten, lät dom torka och frös sen in. Plantorna slängde jag på komposten. Det börjar bli tomt i landet nu när både lök och sockerärtsplantor är borta. Sen när även potatisen upp och då blir det ännu mer naket.
 
Så småningom ska även rödbetorna och morötterna skördas. De växer på bra men än kan de få vara kvar ett litet tag till. Rödbetorna tänkte jag lägga in.
 
 
 
 
 
 
 Vila i frid fina kollega <3 Nu är kampen över


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lantlig idyll

Välkommen till min del av paradiset

RSS 2.0