En dag i solen

Idag har vi haft en underbar dag! Solen har visat sig från sin bästa sida hela dagen och vi har alla varit ute i trädgården från morgon till kväll. Dock slutade dagen mindre kul då vår äldsta son fick ett getingstick, han är inte allergisk som tur är =)
 
Det har blivit mycket ogräsrensning idag. Tar det någonson slut? Några rabatter har verkligen fått ett ansiktslyft! Paprikaplantorna har fått flytta ut, äntligen, och det har plockats blommor.
 
 
En bukett med blommor plockade i trädgården. Jag byter så fort buketten innan vissnar, så vi alltid har färska blommor inne. Ett underbart sätt att njuta lite extra =)
 

 
Smultronlandet smiter. För varje år verkar plantorna söka sig lite längre ut. Till hösten ska jag flytta in dem, så de inte hamnar mitt i grusgången tillslut =)
 
 

Pelargonerna blommar fortfarande vackert. Funderar på om de gör sig fint som snittblomma också?
 
 
 
Vi har grävt fram den gamla grinden som stått instuvad mellan skjulen. Vi har tänkt på det länge men det har liksom inte blivit av innan. Nu när den är på plats så känns det genast som om den alltid funnits där. Med lite omvårdnad och ny färg så ska den nog bli riktigt fin dessutom!
 
 
 
Här var det mycket ogräs, det hade inte blivit rensat på hela året så det var verkligen hög tid! Jag kände mig nästan brutal när jag ångade fram här, det allra mesta som växte här skulle bort.. Men när det var klart, det var undanstädat och jag tog ett steg tillbaka så kändes det riktigt bra. Nu kommer de växter som ska vara där fram ordentligt.
Paprikaplantorna fick sin plats ute i solen. Det är små knoppar på alla plantor, hoppas på mycket paprika =)
 
 
 
Löjtnantshjärta och en stor blåklocka samsas i solväggen. I bakgrunden kan man ana en solros som försiktigt sträcker sig uppåt. Undrar hur stor den kommer bli? =)
 
 
 
Majsplantorna har växt på fint! Tänk att de rymdes under en PET-flaska innan, då bara upp till etiketten! Nu syns den fina stenmuren, den som var nästan helt täckt av gräs och ogräs innan. Men en vända med trimmern och bestämda tag rådde bot på det. Jag flyttade dit några lammöron som hade förvirrat iväg sig mitt i gruset vid solväggen. Hoppas de ska trivas bättre här i landet där de inte blir nertrampade varje dag =)
I slänten ovanför står våra två buskar med amerikanska blåbär =)
 
 
 
Jättedaggkåpan flyttade hit förra året och den har redan blivit större. Kul att den trivs =)
 
 

Att denna lilla Funkia ska bli en jätte är svårt att tro. Men det ska bli kul att se den växa genom åren =)
 
 

Nu blommar vår Schersmin sådär härligt! Det är en lite dålig vinkel då den växer precis vid kanten av en stor slänt. Där växer hon som en drottning i trädgården =)
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lantlig idyll

Välkommen till min del av paradiset

RSS 2.0