Trädgården i September

Det är mycket nu, som Stefan Sauk sa.
Mycket ska hinnas med innan nattfrosten kommer och speciellt innan snön kommer!
Det ska skyddas, klippas, tömmas och gärna göras en sista ogräsrensning. Och skörden ska tas om hand. Mycket börjar bli klart och redo för höst och vinter. Det som är kvar är att skydda. Behöver säckväv till de nya rosorna och blåregnet.
 
Igår tog jag hand om Dahlian. Den blommade aldrig i år men hoppas att den ska göra det nästa år. Den har klipps ner och flyttat in i jordkällaren för vinterförvaring.
 
 
Jag skördade lite mer. Kanske de sista tomaterna och den sista gurkan. Det är fler påväg men vet inte om de kommer mogna.
Jag tog upp de rödbetor som var kvar och all morot.
 
 
 
 
 
 
 
 
Morötterna vändes runt i sand som jag snodde från barnens sandlåda. Moahahaha. Sen in i jordkällaren. Så härligt att fylla upp därinne!
 
 
 
 
Jag påbörjade arbetet med jordgubbslandet. Man känner sig lite som Dynamit Harry när man försöker reda ut var alla revor hör hemma. Jag har kommit nästan halvvägs nu.
 
 
 
 
 
Den få majskorn som blev är inte lönt att laga mat på, så jag har sparat dem. Kanske kan jag få dem till att gro nästa vår. Vill ju tillslut bli mer självförsökrjande på en del grönsaker.
 
 
 
 
 
 
 
 
Så är mörkret här. Redan vid klockan 20 på kvällarna är det mörkt ute. Då är det reflexvästen på som gäller! När jag var ute på min runda i måndags så var jag tillbaka vid halv nio på kvällen. Då ångrade jag nästan att jag inte tagit med mig ficklampan för här var nästan bäcksvart. Så är det på landet =)
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lantlig idyll

Välkommen till min del av paradiset

RSS 2.0